راحتی در پوشاک
امروزه مهمترین پارامتر مورد توجه خریداران پوشاک ظاهر و راحتی آن میباشد. به عبارت دیگر مصرف کنندگان پوشاک علاقه دارند که نه تنها پوشاک مورد استفاده ظاهری مناسب داشته، بلکه همراه با احساس راحتي نيز باشند. آنها تمایل دارند که لباس آنها، حالت و شکلي را که آنها انتخاب کردند را داشته باشد و همچنين شناخته شده است که در هر دو بازار الياف مصنوعي و طبيعي، مصرف کنندگان در انتخابشان به چيزي بيش از احساس بينايي، بويايي و يا لامسه در خريد توجه دارندکه بهتر است آن را راحتي بناميم. راحتي يکي از مهمترين پارامترهاي پوشاک است.
در راحتي عواملی مانند گرمی، سردی، زبری، غير قابل تنفس بودن و … نهفته شده است. قابل ذکر است که نياز به راحتي توسط مشتري با تغيير توليد و موقعيت پوشش تغيير مي کند، الگوهاي رفتاري و دلايل آن هنوز مشخص نيست و نياز و بررسي و تحقيق بيشتر دارد.
راحتي اگرچه یک پارامتر کلیدی در پوشاک میباشد، در عینحال مقولهاي است پیچیده و مبهم که تعريف آن مشکل است. اما پارامترها و متغيرهای زيادی در آن دخالت دارد که تا حدی بطور طبيعی آنها را احساس می کنيم و برای ما شناخته شده اند. همچنين راحتی به مقدار زياد تحت تاثير عقايد، خصوصيات اخلاقي وپيش زمينه هاي ذهني افراد قرار دارد. به همين دليل نمی توان آنرا به آسانی به صورت يک خصوصيت کلي تجزيه و تحليل کرد. بنابراين اکثر تحقيقات انجام شده براي تعيين سطح راحتي پوشاک به صورت بررسي عوامل موثر در آن به صورت مجزا بوده است.
همچنين مشخص است که تعريف راحتي به صورت مثبت خيلي دشوار است، اما ناراحتي (Discomfort) به سادگي توسط واژه هايي مانند سرد، گرم، تنگ (tight)، خارش ( Itch-Prickle) تعريف مي شود. بنابراين يک تعريف قابل قبول کلي براي راحتي مي تواند » آزادي از درد و ناراحتي (عدم راحتي) در حالت طبيعي» باشد. علاوه بر آن، حالات فيزيولوژيکي و رواني نيز منظرهاي زير را در مقوله راحتی دارا میباشد:
· راحتي حرارتي و فيزيولوژيکي ( Thermo physiological) : بدست آوردن راحتي حرارتي و رطوبتي که انتقال حرارت و رطوبت از پارچه را شامل مي شود.
· راحتي حسي : راحتي از احساسهاي مختلف طبيعي هنگام تماس بدن با منسوجات.
· راحتي حرکت بدن : «توانايي لباس جهت آزادي حرکت، کاهش بار و شکل بدن همانطور که مورد نياز است.
· راحتي زيبايي (Aesthetic appeal) : درک احساس کيفی (Subjective) از لباس براي چشم، گوش و بيني که در راحتي پوشنده موثر هستند.
در تمام اين تعاريف اصول زير بر قرار است:
· راحتي به درک احساس کيفی (Subjective) از احساسهاي مختلف مربوط است.
· راحتي شامل منظرهاي مختلف احساس انسان، شامل: زيبايي، حرارتي (سرد و گرم)، درد(خارش) و تماس(صافي، زبري، نرمي و سفتی) مي باشد.
· اثرات متقابل بدن-پوشاک ( در هر دو مورد حرارتي و مکانيکي ) نقش مهمي در ارزيابي راحتي پوشاک بازي مي کنند.
· شرايط محيط ( فيزيکي، اجتماعي و فرهنگي ) اثر مهمي در راحتي پوشنده دارد.